МАЙБУТНЄ РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА МОЖЛИВОСТІ РОЗВИТКУ РИНКУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(30)Ключові слова:
ресторанний бізнес, заклад ресторанного господарства, тенденції, ринок, розвиток, споживчий попитАнотація
У статті охарактеризована траєкторія розвитку галузі ресторанного бізнесу від її зародження у 90-х роках до нещодавніх максимумів та мінімумів на тлі найсильнішого стрес-тесту через загальну кризу, локдаун в зв'язку з пандемією, повномасштабну війну. Визначено закономірності зростання та спаду показників діяльності закладів ресторанного господарства. Проаналізовано споживчі уподобання в умовах кризи, які свідчать про перехід до економного витрачання коштів, збільшення онлайн-замовлень та замовлень “to-go”, зростання попиту на послуги гастрономічних підприємств у житлових (спальних) районах та зміни у вподобаннях щодо розваг. У статті розглянуто деструктивний вплив війни, що спричинив закриття частини підприємств, скорочення кількості господарюючих суб’єктів та втрату бізнесу. Також відзначено стійкість, яку продемонстрували окремі регіони, зокрема зростання показників діяльності закладів ресторанного бізнесу у Західній Україні. Висвітлюючи роль підприємств ресторанної галузі у підтримці суспільства, акцентовано на їхньому внеску в економіку та стійкість України, підтримку суспільства, шляхом надання продуктової допомоги на мільйони доларів. Окреслено перспективи галузі на майбутнє, що визначаються демократичними закладами, які не належать до великих мереж, але використовують найсучасніші технології для полегшення своєї роботи. Ці заклади виявляють більшу гнучкість та відкритість до потреб і очікувань гостей, враховуючи особливості кожного міста та регіону. Враховуючи імпортні та інвестиційні обмеження, аргументовано необхідність забезпечення адаптивності та концентрації на місцевому ринку, оптимізації меню, шляхом аналізу складників страв та заміни дорогих позицій або тих, які потребують особливих продуктів. Це стане основою для розвитку співпраці з місцевими фермерами та виробниками, сприяючи розвитку сільськогосподарського сектора та стимулюючи місцеву економіку.