РІВНІ УПРАВЛІННЯ ЗБУТОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/dsim-2024-5(13)Ключові слова:
збут, збутова діяльність, ресурси, управління збутовою діяльністю, канал збуту, прямий канал збуту, опосередкований канал збутуАнотація
У статті розглянуто сутність поняття «збут» та наведено авторське визначення поняття, зокрема це процес реалізації товарів або послуг, що включає всі етапи, пов'язані з продажем: від, взаємодії з клієнтами до самої угоди про придбання товару або послуги. Зазначено, що збутова діяльність підприємства реалізується через канали збуту, які поділяються на прямі (тобто модель дистрибуції, де виробник продукту або постачальник послуг безпосередньо взаємодіє з кінцевим споживачем, обходячи посередників) та опосередковані (тобто модель дистрибуції, де виробник товарів або постачальник послуг продає свою продукцію через посередників, таких як дистриб'ютори, оптовики, роздрібні мережі або інших посередників, перед тим як досягти кінцевого споживача). Управління збутовою діяльністю підприємства включає різні аспекти та стратегії, спрямовані на ефективний розвиток та забезпечення успішної реалізації товарів чи послуг. А під управлінням збутовою діяльністю слід розуміти процес передачі товарів від виробника до споживача на певних визначених умовах. Управління збутовою діяльністю реалізовується на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях, і характеризується певною специфікою, зокрема на стратегічному рівні відбувається планування та обґрунтування вибору оптимальних каналів збуту для досягнення стратегічних цілей підприємства, на тактичному – формування маркетингових планів та стратегій реклами, ціноутворення, продажу, обслуговування клієнтів, а на оперативному – координація діяльності та контроль за щоденними операціями збуту, управління запасами, доставкою та складськими процесами. Виділення таких рівнів дозволяє більш грунтовно підходити до побудови системи збуту на підприємстві та врахувати специфіку збутової діяльності.