СУЧАСНІ ТЕОРІЇ ЛІДЕРСТВА В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ КЕРІВНИКА ПРОЄКТУ

Автор(и)

  • Наталія КАРВАЦКА Хмельницький національний університет https://orcid.org/0000-0002-4490-4402
  • Оксана ЗАМАЗІЙ Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут https://orcid.org/0000-0001-7537-9025
  • Юрій ЦИМБАЛІСТИЙ Хмельницький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.31891/dsim-2025-12(13)

Ключові слова:

лідерство, управління проєктами, керівник проєкту, компетенції, методології проєктного менеджменту

Анотація

У статті розглядається питання інтеграції сучасних теорій лідерства у систему формування компетентностей керівника проєкту з урахуванням методологічних підходів до проєктного менеджменту. Автори звертають увагу, що в умовах динамічних змін проєктне управління стає одним із ключових інструментів адаптації організацій, а успіх команди та ефективність досягнення цілей все більше залежить від лідерських («енергетичних») навичок керівника проєкту. У сучасному світі лідер проєкту не лише координує процеси, а виступає агентом інновацій та модератором організаційної культури, орієнтованої на гнучкість, навчання і креативність.

Авторами проаналізовано еволюцію теорій лідерства – від орієнтованих на особистість, ситуаційних, поведінкових та трансформаційних до міжособистісних і контекстуальних, визначено вплив сучасних підходів до лідерства на формування компетенцій керівника проєкту. Обґрунтовано, що ефективний керівник проєкту повинен поєднувати особистісні лідерські якості з соціальною роллю фасилітатора командних процесів, адаптуючи стиль управління до обраної методології, контексту проєкту. Окрім цього розглянуто систему оцінювання індивідуальних компетенцій IPMA ICB4, компетенції стандарту PMBoK, проаналізовано результати опитування українських проєктних менеджерів щодо виокремлення ключових лідерських якостей, що визначають успіх проєкту. Окрему увагу приділено аналізу взаємозв’язку посад проєктного менеджера та сукупності необхідних навичок відповідно до складових трикутника талантів від Project Management Institute.

 Результати дослідження підкреслюють, що сучасний керівник проєкту має виступати не лише адміністратором процесів, а й драйвером змін, фасилітатором командної взаємодії та носієм культури довіри й відповідальності, здатним делегувати та розвивати внутрішнє лідерство членів команди. Тип методології управління проєктами (Waterfall, Agile, Hybrid) зумовлює домінування певних стилів лідерства: директивного, фасилітаційного або адаптивного. Гнучкість у виборі лідерського стилю є критичною умовою успішної реалізації проєктів. Інтеграція цих концепцій у компетентнісну модель проєктного менеджменту сприятиме підготовці нового покоління керівників, здатних працювати у гнучких, цифрових і мультикультурних середовищах.

##submission.downloads##

Опубліковано

27.11.2025

Як цитувати

КАРВАЦКА , Н., ЗАМАЗІЙ , О., & ЦИМБАЛІСТИЙ , Ю. (2025). СУЧАСНІ ТЕОРІЇ ЛІДЕРСТВА В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ КЕРІВНИКА ПРОЄКТУ. Development Service Industry Management, (4), 95–100. https://doi.org/10.31891/dsim-2025-12(13)

Номер

Розділ

Статті