ЕВОЛЮЦІЯ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОМ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(23)Ключові слова:
маркетинг, концепції маркетингу, виробнича концепція, товарна концепція, концепція орієнтована на збут, концепція традиційного маркетингу, концепція соціального маркетингу, концепція відносин, концепція цифрового маркетингуАнотація
У статті досліджено сутність поняття «маркетинг». Під маркетингом варто розуміти комплексну діяльність, що спрямована на задоволення потреб і запитів споживачів шляхом створення, просування та продажу товарів / послуг. Розглянуто концепції маркетингу. Зокрема виробничу концепцію, що спрямована на збільшення обсягів виробництваза рахунок зростання продуктивності праці, ефективного використання ресурсів, а також, скорочення витрат; товарну концепцію, що спрямована на вдосконалення, якості та функціональності продукції, що виготовляється підприємством з метою задоволення потреб споживачів; концепцію орієнтовану на збут, яка орієнтована на стимулювання збуту; концепцію традиційного маркетингу, що орієнтується на задоволення потреб споживачів, а також, на розуміння їх бажань та створення для них цінності; концепцію соціального маркетингу, що акцентує увагу на відповідальності підприємств перед суспільством та необхідність дбати про екологічну та соціальну сторону своєї діяльності; концепцію відносин, що базується на створенні та підтримці довгострокових відносин з клієнтами та взаємодії з ними на всіх етапах відносин; концепції цифрового маркетингу, що базується на розвитку цифрових технологій та відносин з клієнтами, а також, враховує вплив соціальних мереж та онлайн-комунікацій. У статті зазначено, що наведені концепції відображають еволюцію маркетингу, а сучасні підприємства використовують комбінацію цих концепцій, щоб досягти успіху на ринку та забезпечити задоволення споживачів. Автором проаналізовано концепції маркетингу та відомі компанії, що їх використовують.