КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО УПРАВЛІННЯ ФОРМУВАННЯМ КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ В СУЧАСНОМУ БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/dsim-2024-5(26)Ключові слова:
стратегія, конкурентна стратегія, конкурентоспроможність, стійка конкурентна перевага, бізнес-організація, бізнес-середовище, управління конкурентоспроможністюАнотація
У статті узагальнено концептуальні засади формування конкурентної стратегії, за результатами дослідження уточнено визначення конкурентної стратегії бізнес-організації, як економічної категорії та ідентифіковано її специфічні ознаки. Обґрунтовано, що ефективна конкурентна стратегія повинна відображати особливості управлінського мислення та розуміння бізнесу, а також характер реагування бізнес-організації на зміни факторів зовнішнього й внутрішнього середовища функціонування. У відповідності до цього запропоновано типологію управлінських підходів до формування конкурентної стратегії (реактивний, активний та проактивний) й визначено ключові характеристики кожного підходу.
Наведено особливості базових стратегій конкуренції, доповнено ризики та обмеження їх реалізації в контексті діяльності сучасних бізнес-організацій. Розглянуто сутність гібридних конкурентних стратегій та узагальнено ключові фактори успіху для їх впровадження. За підсумками дослідження визначено, що вибір того чи іншого типу конкурентної стратегії залежить від специфіки галузі й стадії її життєвого циклу, рівня інтенсивності конкуренції, поточної ринкової позиції, наявних ресурсів, компетенцій та стратегічних цілей бізнес-організації, а також від типу управлінського мислення та характеру реагування компанії на зміни у середовищі функціонування.