ФОРМУВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ СФЕРИ ГОСТИННОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/dsim-2024-5(20)Ключові слова:
формування, система, управління, сфера гостинності, підприємства, завдання, напрями діяльності, особливості, підходи, принципиАнотація
Формування регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності обґрунтовано наявністю низки факторів, зокрема, таких як воєнні дії, а звідси і високий ступінь невизначеності ринкової ситуації, сезонна нестабільність попиту на готельні послуги, посилення конкуренції в туристичному бізнесі, нестача фінансових ресурсів, неможливість вирішення проблем за межами підприємства тощо. Для будь-якого регіону, формування ефективної системи управління підприємствами сфери гостинності має базуватися на регіональній стратегії соціально-економічного розвитку, аналізі зовнішнього та внутрішнього середовища, територіальних особливостях, регіональному маркетингу та закономірностях функціонування готелів, закладів харчування, туристичних та анімаційних підприємств і інших підприємств сфери гостинності. Формування регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності сприятиме підвищенню ефективності функціонування підприємств сфери гостинності, покращенню якості надання послуг та усуненню некерованих елементів на які немає впливу внутрішня система управління підприємством.
Мета дослідження полягає у теоретичному та методологічному обґрунтуванні процесів формування регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності, зокрема, встановленні підходів та принципів, а також визначенні завдань, вирішення яких має передувати формуванню регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності.
Методологічною основою дослідження стало вивчення зарубіжного досвіду, використання методів аналізу та синтезу, для визначення теоретичних підходів та моделей регіонального управління підприємствами гостинності, опитування, для визначення завдань, вирішення яких має передувати формуванню регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності та встановлення особливостей прикордонного регіону, моделювання, для розробки регіональної моделі управління підприємствами сфери гостинності.
На основі аналізу інформаційних джерел визначено окремі теоретичні підходи до формування регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності та акцентовано увагу на теорії інкременталізму, яка може стати оптимальним методологічним підходом до прийняття рішень в сучасних нестабільних умовах та передбачає помірний, поступовий рух, розбиваючи великі проблеми на дрібніші, використовуючи при цьому метод «проб і помилок». Встановлено проблеми, які потребують вирішення при формуванні регіональної системи управління підприємствами гостинності, до яких відносяться екологічні, соціальні, проблеми нормативно-правового регулювання, ефективного управління людськими ресурсами, мінливості ринкового середовища, інформаційної захищеності та ін., на засадах яких виокремлено базові підходи до формуванні регіональної системи управління підприємствами гостинності - екологічний, соціальний і економічний. На прикладі Чернівецької області проведено опитування менеджерів готельного та ресторанного бізнесу, туристичних підприємств та закладів анімації, що сприяло визначенню завдань, вирішення яких має передувати формуванню регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності та виокремленню особливостей прикордонного регіону. Аналіз діяльності підприємств гостинності Чернівецької області та зазначені вище підходи, дозволили визначити основні принципи формування регіональної системи управління, що в сукупності сприяло розробці регіональної моделі управління підприємствами сфери гостинності регіону.
Теоретичне та методологічне обґрунтування процесу формування регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності сприятиме удосконаленню управління підприємствами готельного, ресторанного та туристичного бізнесу, підвищенню ефективності їх функціонування та усуненню проблем, що виникають у зовнішньому середовищі підприємств сфери гостинності.
Перспективи подальших досліджень полягають у визначенні та обґрунтуванні ключових показників ефективності функціонування регіональної системи управління підприємствами сфери гостинності та дослідженні процесів формування цінової політики підприємств гостинності на основі прогнозування попиту (ревеню-менеджменту) спрямованої на забезпечення високої дохідності.