ЕТАПИ ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31891/dsim-2023-4(14)Ключові слова:
стратегія, стратегія забезпечення економічної безпеки, управління економічною безпекою, формування стратегії, інструментарій реалізації стратегіїАнотація
У статті наведено сутність поняття «стратегія забезпечення економічної безпеки підприємства», зокрема визначено, що під цим поняттям слід розуміти набір дій і рішень, які приймає та реалізовує підприємство для забезпечення власної економічної безпеки. Управління економічною безпекою реалізується на різних рівнях стратегічного управління зокрема: оперативного, який фокусується на короткострокових або щоденних питаннях, що пов’язані з виробничою діяльністю та здатністю організації протистояти загрозам або адаптуватися до них; тактичного, який фокусується на короткостроковому та середньостроковому плануванні, оцінювання здатності підприємства до адаптації; стратегічного, який фокусується на довгостроковій перспективі. Формування та реалізація стратегії забезпечення економічної безпеки підприємства складається з послідовності етапів: 1) аналіз середовища функціонування підприємства, що включає збір та аналіз інформації щодо стану зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства; 2) визначення цілей забезпечення економічної безпеки підприємства, що включає формулювання конкретних цілей щодо економічної безпеки підприємства; 3) аналіз альтернатив та формування стратегії забезпечення економічної безпеки підприємства, що полягає у розгляді альтернатив і стратегій забезпечення економічної безпеки підприємства, які можуть бути використані для досягнення поставлених цілей; 4) реалізація стратегії забезпечення економічної безпеки підприємства за рахунок розробки конкретних дій для впровадження обраної стратегії; 5) оцінка і контроль виконання стратегії забезпечення економічної безпеки підприємства з метою визначення досягнутих результатів порівняно з поставленими цілями. Проаналізовано кожен із зазначених етапів. Досліджено інструментарій , що використовується відповідно до етапів формування та реалізація стратегії забезпечення економічної безпеки підприємства, зокрема використовують: на етапі 1 – SWOT-аналіз, PESTLE-аналіз, аналіз конкурентного середовища (Porter's Five Forces), аналіз стратегічних груп, формування профілю споживачів, конкурентів та постачальників; на етапі 2 – SMART-критерії, ключові показники ефективності (KPI), управління за цілями (МВО), збалансована система показників (BSC), Цілі і ключові результати (OKR); на етапі 3-5: модель POSIES, Gap-аналіз, аналіз вигід і витрат (BCA), матриця прийняття рішень (Decision Matrix), матриця вагових коефіцієнтів (Weighted Scoring Model), аналіз ризиків та можливостей (Risk and Opportunity Analysis), Матриця Хосін Канрі