АКТУАЛЬНІСТЬ РОЗВИТКУ ІНСТРУМЕНТІВ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ЕФЕКТИВНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/dsim-2024-7(14)Ключові слова:
маркетинг, E-commerce, розвиток e-commerce у світі, метавсесвіт, підприємстваАнотація
В порівнянні з off-line маркетингом, електронна комерція займає значно меншу частку ринку, але щорічно динамічно розвивається. Головними чинниками, які стимулюють розвиток електронної торгівлі, можливо припустити природне прагнення людства до більш ефективного використання часу. При цьому важливо зазначити, що обсяги транзакцій в сегменті електронної торгівлі в різних галузях значно відрізняються. Однією з головних причин є рівень розвитку технологій електронної торгівлі, які можливо поділити на умовні два напрямки: рівень зручності вибору продукту та рівень зручності процесу його придбання. З метою підвищення частки on-line продажів доцільно провести дослідження використання інструментів цифрового маркетингу та сформувати рекомендації що до їх ефективного застосування.
Збільшення валового прибутку компанії та зниження витрат на маркетингову діяльність підприємства є системним та важливим процесом. У зв’язку з початком розвитку та впровадження технологій Метавсесвіту маркетингова діяльність підприємств потребує переоцінки стратегічної концепції розвитку враховуючи принципові зміни інтерфейсів взаємодії на VR (virtual reality) з користувачами та зміни рівня деталізації даних BI (business intelligence) інструментів.
Враховуючи динамічний розвиток конкурентного середовища та технологій Digital маркетингу потрібна розробка ефективних моделей застосування інструментів цифрового маркетингу.
Враховуючи прогноз зростання напрямку електронної торгівлі «E-commerce as percentage of total retail sales worldwide from 2021 to 2027 [5], розміщений на сайті statista.com, обсяг транзакцій у сфері електронної комерції від загальної кількості роздрібної торгівлі збільшиться з 20,1% у 2024 році до 22,6% у 2027 році.
Згідно з даними звіту «Advertising revenue of Google from 2001 to 2023» [5] зростання прибутків компанії Google від рекламної діяльності з 2019 року, становить 176,44%.
З 2019 року обсяг прибутку від реклами компанії Meta Platforms збільшився на 189,43% [5].
В результаті впровадження технологій VR (virtual reality), методи рекламації будуть суттєво змінені, наразі можливо почати працювати з даними технологіями за допомогою інструментів інтернет-маркетингу:
- використовувати 3D моделі продукції на сайтах та мобільних додатках, оптимізуючи моделі (з напрямку деталізації, сприйняття, швидкості роботи) та працювати над підвищенням конверсії із перегляду сторінки в замовлення;
- використовувати 3D моделі при рекламаціях на платформі Google (на цей час ця технологія доступна тільки в США для категорій: товари для дому та взуття).
Згідно з даними звіту Eurostat «Internet purchases by individuals» [8] за 2023 рік можливо побачити, що рівень роздрібних інтернет-продажів знижується з Заходу на Схід. Дана обставина свідчить про додатковий потенціал у сфері E-commerce для країн Євросоюзу та країн партнерів, що може бути реалізовано у вигляді додаткової міграції продажів з off-line сегмента в on-line.
Обсяг ринку в Україні в сегменті E-commerce за період з 2017 року по 2023 рік зріс на 144,38%, що говорить про переміщення акцентів бізнесу з off-line продажів в on-line.
На підставі проведеного аналізу доцільно констатувати той факт що для активного розвитку електронної торгівлі в Україні буде формуватися попит на наступних спеціалістів: менеджери проєктів у сфері інформаційних технологій, інтернет-маркетологи, UX/UI дизайнери, Front End та Back End розробники сайтів та мобільних додатків. Це потребує реалізації спеціалізованих освітніх програм, наприклад «Інтернет-маркетинг» для підготовки кваліфікованого персоналу в закладах освіти для задоволення ринкового попиту на фахівців даного напрямку.
На підставі даних компанії ТОВ «БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА» [9] та даних сайту statista.com [5] виконаний аналіз рівня розвитку/проникнення on-line продажів в Україні та США, в результаті чого можливо зробити висновок про потенціал додаткового розвитку частки on-line продажів в Україні з урахуванням рівня використання інструментів цифрового маркетингу.
В результаті проведеного дослідження були розглянуті рекламні бюджети та сформована оцінка динаміки розвитку інструментів цифрового маркетингу.
Проаналізовано рівень міграції off-line продажів в on-line та сформований перелік рекомендацій (гіпотез) для подальшого розвитку (збільшення) частки цифрового маркетингу у відповідних категоріях товарів. Виконаний порівняльний аналіз згідно з рівнем продажів за допомогою цифрових інструментів маркетингу в Україні та США щодо обраних категорій товарів.