https://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/issue/feedDevelopment Service Industry Management2025-09-13T13:00:25+03:00Юрій dsim@khmnu.edu.uaOpen Journal Systems<p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">ISSN</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> 2786-7870<br /></span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><strong>ISSN</strong> 2786-7889 (online)<br /></span></span></p> <p><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><strong>УДК</strong> 33<br /></span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Публікується </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">з січня 2023 року<br /></span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Видавництво: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Хмельницький національний університет</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> (Україна)<br /></span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Періодичність:</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> 4 рази на рік</span></span></p> <p><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><strong>Галузі знань та спеціальності:<br /></strong></span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><strong>D - Бізнес, адміністрування та право:</strong><br />D3 - Менеджмент<br />D7 - Торгівля<br /><strong>J - Транспорт та послуги</strong><br />J2 - Готельно-ресторанна справа та кейтеринг<br />J3 - Туризм та рекреація</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Мови рукопису: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">змішаними мовами: українська, </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">англійська<br /></span></span><strong>Редактори: </strong><span data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Наталія Гавловська</span><span data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> (м.Хмельницький, Україна)</span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого ЗМІ: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Серія КВ № 25387-15327Р (17.01.2023).</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Реєстрація:</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Затверджено як наукове фахове видання України, у якому можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора наук, кандидата наук та ступеня доктора філософії, категорії «Б» (наказ Міністерства освіти і науки України №1543 від 20.12.2023).</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><br /></span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Умови ліцензії: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">автори зберігають авторські права та надають журналу право першої публікації разом з твором, який одночасно ліцензується за ліцензією <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Creative Commons Attribution International CC-BY</a>, що дозволяє іншим ділитися роботою з підтвердженням авторства роботи та первинної публікації в цьому журналі</span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">. </span></span></strong></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Заява про відкритий доступ: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">журнал "<strong>Development Service Industry Management</strong>" забезпечує негайний відкритий доступ до свого змісту за принципом, що надання вільного доступу до досліджень для громадськості підтримує більший глобальний обмін знаннями. </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Повнотекстовий доступ до наукових статей журналу представлений на офіційному веб-сайті в розділі Архіви.</span></span></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Адреса: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Н</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">ауковий журнал “<strong>Development Service Industry Management</strong>”, Хмельницький національний університет, вул. 11, м. Хмельницький, 29016, </span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Україна</span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">.</span></span></strong></p> <p><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"> Тел .: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">+380673817986<br /></span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Електронна адреса: </span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">dsim</span></span><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">@khmnu.edu.ua<br /></span></span><strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0">Веб-сайт:</span></span></strong><span class="VIiyi" lang="uk"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="uk" data-language-to-translate-into="en" data-phrase-index="0"><a href="https://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim">https://dsim.khmnu.edu.ua</a></span></span></p>https://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/420АНАЛІЗ КОНКУРЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА ТОРГОВЕЛЬНИХ МЕРЕЖ НА УКРАЇНСЬКОМУ РИНКУ2025-09-01T19:24:19+03:00Олена КУЗЬМЕНКОkuzmenko.olena@kneu.edu.uaДмитро КРУЛЬkrul.dmytro@gmail.com<p><em>У статті досліджується поточний стан конкурентного ландшафту торгівельних мереж в Україні, який відзначається жорсткою боротьбою та пристосуванням до трансформацій, спричинених війною та економічною невизначеністю. Для проведення аналізу сформульовано теоретичне визначення концентрації ринку та роздрібних торговців, які зосереджуються на вдосконаленні пропозиції товарів, обслуговування та взаємодії з клієнтами, попри труднощів нестачі кадрів та проблеми з логістикою. Розглядається еволюція індексу ННІ як показника ринкового стану та конкуренції в умовах, де ключову роль відіграють нові технології й диференціація, які залучають міжнародні компанії та стимулюють розвиток електронної комерції. Визначено виклики, з якими стикається конкурентний ринок, зокрема економічна криза та зростання цін, що вимагає від торгівельних компаній гнучкості та здатності до адаптації. Проаналізовано динаміку онлайн-продажів, яка формує складне та мінливе конкурентне середовище, і торгівельні мережі впроваджують цифрові рішення й покращують якість обслуговування, щоб залишатися релевантними. На завершення запропоновано удосконалити стратегії торгівельних мереж у відповідь на зміни в уподобаннях споживачів та зростання онлайн-торгівлі; залучати світовий досвід у нових реаліях диджиталізації; адаптуватися до макроекономічних викликів та впроваджувати цифрові інновації, омніканальні рішення та екологічні практики.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Олена КУЗЬМЕНКО, Дмитро КРУЛЬhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/421ДОСВІД ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ У РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОГО ТУРИЗМУ: ВИКЛИКИ, МОЖЛИВОСТІ ТА АДАПТАЦІЯ ДЛЯ УКРАЇНИ2025-09-01T19:41:32+03:00Зоя БОЙКОHeraldes@khmnu.edu.uaНаталія ГОРОЖАНКІНАHeraldes@khmnu.edu.uaВіктор ГРУШКАHeraldes@khmnu.edu.uaКостянтин ГОРБHeraldes@khmnu.edu.uaКатерина ПІДДЄНЄЖНАHeraldes@khmnu.edu.ua<p><em>У статті сформульовано визначення поняттю «міжнародний ринок туристичних послуг» як сукупність міжнародних організаційно-економічних відносин між суб’єктами туристичної діяльності, що надають послуги на широкого спектру фізіологічних, матеріальних та духовних запитів туристів у міжнародних масштабах. Охарактеризовано Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії як популярну туристичну дестинацію. Встановлено, що Велика Британія як національний бренд посідає у світовому рейтингу привабливості для туристів 5-е місце, а за кількістю відвідуваності міжнародними туристами – 8-е місце в світі. Доведено, що наслідки Brexit для туристичної індустрії Великої Британії безпосередньо залежать від умов виходу з ЄС. Вихід без угоди завдасть величезних збитків всій сфері туризму та призведе до різкого збільшення вартості туристичних послуг. На сьогодні одним із перспективних напрямків вирішення цього питання є забезпечення політичної та економічної Дорожньої карти щодо подальшого розвитку індустрії туризму в умовах Brexit та збереження більшості існуючих угод у сфері туризму Великої Британії з країнами ЄС задля проведення грамотної туристичної політики та отримання певних економічних вигод. Визначено, що укладання угоди та забезпечення прийнятних умов виходу з ЄС є першочерговим завданням Уряду Великобританії у подальшому розвитку туристичної індустрії. </em><br><em>Проаналізовано досвід Великої Британії з точки зору його потенційної цінності для України в процесі формування власної туристичної політики та моделі розвитку туристичної галузі в умовах післявоєнної відбудови та інтеграції у світовий туристичний простір. Визначено, що британський досвід сталого та інноваційного підходу до розвитку туризму може слугувати орієнтиром для підвищення конкурентоспроможності українського туристичного ринку, формування безпечного та привабливого іміджу країни на міжнародному рівні. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Зоя БОЙКО, Наталія ГОРОЖАНКІНА, Віктор ГРУШКА, Костянтин ГОРБ, Катерина ПІДДЄНЄЖНАhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/422МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ЛЕГАЛІЗАЦІЇ ТІНЬОВОГО БІЗНЕСУ ТА МОЖЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ2025-09-01T19:52:50+03:00Максим ВОЙЦЕХОВСЬКИЙmaksym.y.voitsekhovskyi@lpnu.ua<p><em>У статті досліджено тіньову економіку як глобальну проблему, що негативно впливає на державні фінанси, конкурентне середовище та економічний розвиток України. Визначено, що основними факторами тінізації є високе податкове навантаження, складне регулювання, корупція та низька довіра до державних інститутів. Метою роботи є аналіз міжнародного досвіду та економічних механізмів легалізації тіньового бізнесу з подальшою розробкою обґрунтованих рекомендацій для України. Проведено огляд успішних та невдалих практик різних країн (Італії, Ірландії, Індонезії, Грузії, Сінгапуру, Естонії), що застосовували податкові амністії, дерегуляцію, фіскальну прозорість, боротьбу з корупцією. Окреслено ключову роль держави, бізнесу та громадськості у процесі легалізації та оцінено позитивний вплив детінізації на економічний розвиток. Особливу увагу приділено інноваційним підходам, таким як використання цифрових технологій (блокчейн, електронне урядування, Big Data, безготівкові розрахунки) та міжнародній співпраці. За результатами аналізу українського досвіду (податкові амністії 2021-2023, дерегуляція, розвиток "Дії"), виявлено обмежену ефективність деяких механізмів через фрагментарність, низьку довіру та недосконалість судової системи. Запропоновано комплексний підхід для України, що поєднує системні реформи, посилену цифровізацію, зміцнення правового захисту та підвищення податкової культури, базуючись на кращих міжнародних практиках.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Максим ВОЙЦЕХОВСЬКИЙhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/423КОЕВОЛЮЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНО-АКТИВНИХ ПІДПРИЄМСТВ2025-09-01T20:00:38+03:00Дмитро МЕРКУЛОВHeraldes@khmnu.edu.ua<p><em>Стаття присвячена більш глибокому розумінню організаційних кордонів інноваційно-активних підприємств у вітчизняній економіці, яка функціонує в умовах ведення військових дій на основі демаркації їх структури у вигляді організаційно-технологічних систем. Основою логіку рішень у роботі є ефективність обміну і проведення транзакцій, а сутністю підприємства є узгодженість стимулів, права власності, ретельний контроль. Таким чином відбувається розкриття більш різноманітного погляду на кордони підприємства та його технологічні системи, теоретичну логіку і внутрішню організацію. Висунуто у межах альтернативного підходу для обговорення чотири напрямки: простір можливої ефективності, сфера організаційно впливу, компетентності переваги інноваційного виробництва, ідентифікація підприємства у інноваційному середовищі. У такому підході з юридичної точки зору кордони інноваційно активного підприємства визначаються наступними обмеженнями: ефективним місцем транзакцій, концептуалізацією сфери впливу на іншу на інші підприємства, врахуванням портфеля наявних ресурсів, усвідомленням співробітниками підприємства емоціональної та когнітивної узгодженості дій по відношенню до інноваційного процесу. Напрям можливої ефективності сфокусовано на рішенні про кордони як на виборі ефективного місця управління транзакціями підприємства. Напрям визначення сфери впливу полягає у зміщенні поняття організаційних кордонів з поняттям транзакцій до більш широких кордонів контроля. Компетентності переваги фокусуються на рішенні, як вибори інноваційних ресурсів в портфелі підприємства, визначаючи динамічні можливості для зміни горизонтальних і вертикальних кордонів. Ідентифікація підприємства у процесі інноваційної діяльності домінує над міркуванням ефективності, ігноруючи докази підвищення ефективності управління. Але ідентифікація та ефективність можуть бути коеволюційними під час взаємного формування кордонів у процесі просування на ринок або його розширення.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Дмитро МЕРКУЛОВhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/424ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА МАЛОГО БІЗНЕСУ: СТРУКТУРА ТА МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ2025-09-01T20:09:32+03:00Владислав АНДРІЄВИЧvladandrievych@gmail.com<p><em>У статті досліджується економічний потенціал підприємства малого бізнесу, визначеного драйвером інновацій для великих корпорацій, що адаптується до цифрової трансформації та онлайн-торгівлі. Для проведення аналізу обґрунтовано теоретичне визначення економічного потенціалу, що визначається сукупністю якостей системи можливостей підприємства малого бізнесу, релевантною для науково-технологічного розвитку та зростання. Розглядається еволюція економічного потенціалу підприємства, але всупереч внеску науковців, не вистачає досліджень з малого бізнесу та оновлених методик оцінки економічного потенціалу в умовах технологічних змін. Визначено, що в Україні малий бізнес створює робочі місця та стимулює інновації, але стикається з проблемами фінансування та конкуренції. Для розвитку економічного потенціалу підприємств необхідні нові технології, нестандартні джерела фінансування малого бізнесу, краудфандинг, мікрокредитування тощо. Фінансова стійкість, технологічний розвиток та конкурентне середовище є ключовими аспектами економічного потенціалу. Проаналізовано, що фінансові фактори, конкурентне середовище, економічні умови та технологічні інновації впливають на економічний потенціал підприємства малого бізнесу. Стабільне фінансування та інвестиції стають важливими, але високі ставки та обмеженість інвестицій – перешкоди. Цифрова модернізація потребує фінансування та кадрів. Управлінські навички – основа ефективного управління економічним потенціалом підприємства малого бізнесу. На завершення запропоновано удосконалити методи формування економічного потенціалу підприємства, які допомагають оптимізувати стратегії розвитку малому бізнесу в умовах, що проблеми з інвестиціями, регуляторними вимогами зберігаються; а також, адаптуватися до макроекономічних викликів та впроваджувати інноваційну стратегію для сталого розвитку економічного потенціалу бізнесу. Системний підхід та об'єднання різних методичних підходів – запорука успішного розвитку економічного потенціалу підприємства малого бізнесу. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Владислав АНДРІЙЄВИЧhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/425МОДЕЛЮВАННЯ АДАПТИВНИХ СЦЕНАРІЇВ ДО ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ АГРАРНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОЇ ТУРБУЛЕНТНОСТІ2025-09-01T20:20:24+03:00Дмитро КОЗЛОВСЬКИЙHeraldes@khmnu.edu.uaАнастасія ОЛІШЕВСЬКАHeraldes@khmnu.edu.ua<p><em>Досліджено підходи до формування адаптивної, сценарно-орієнтованої стратегії зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) аграрного сектору України в умовах глобальної турбулентності. Актуальність зумовлена високою невизначеністю середовища (безпекові ризики, логістичні «вузькі місця», регуляторні зміни в ЄС і вимоги «зеленого курсу»), що потребують переходу до сценарного управління. Методологічно інтегровано PESTLE- та SWOT-аналіз для побудови факторного профілю та ідентифікації сильних/слабких сторін і можливостей/загроз на рівні підприємств і галузі; на цій основі сконструйовано три альтернативні сценарії розвитку (оптимістичний, базовий, песимістичний) з параметризацією ключових драйверів: політичної стабільності (P), вартості логістики (C), доступу до ринків (R), технологізації (T), кадрової спроможності (S) і правової відповідності (L). Кількісне ядро становить економіко-математична специфікація очікуваних обсягів агропродовольчого експорту як лінійної функції названих факторів із інверсією логістичних витрат (1/C); чутливісний аналіз застосовано для ранжування впливів і перевірки стійкості рішень. Результати свідчать про домінування безпеково-логістичних змінних (P і C); R, T і L забезпечують поступове нарощування експортного потенціалу через розширення доступу до ринків, підвищення продуктивності та відповідність вимогам ЄС; S має помірний, але статистично значущий ефект. Сформовано сценарну матрицю управлінських дій: диверсифікація каналів збуту, модернізація та цифровізація логістики й трейсабіліті, розвиток переробки, інструменти хеджування та посилення комплаєнсу. Обмеження пов’язані з якістю статистики та екзогенністю безпекових шоків; подальші дослідження передбачають оцінювання моделі на панельних даних підприємств, робастні перевірки та мікросимуляції змін логістичних тарифів і страхування. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Дмитро КОЗЛОВСЬКИЙ, Анастасія ОЛІШЕВСЬКАhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/426СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ У ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ: АКЦЕНТИ НА ЛІДЕРСТВІ ТА КОРПОРАТИВНІЙ КУЛЬТУРІ2025-09-01T20:34:58+03:00Володимир ЗАЙЧЕНКОzaichenkovv@kntu.kr.uaМихайло РУТИНСЬКИЙrytynskii@gmail.comЛіна ГАЙДУКlina.haiduk.s@gmail.com<p><em>У контексті нової економічної реальності управління персоналом набуває особливого значення, оскільки саме якість кадрового потенціалу, його мотиваційна складова, рівень професійної підготовки та здатність до адаптації визначають конкурентоспроможність і довгострокову життєздатність підприємства. Виживання й успішний розвиток суб’єктів готельно-ресторанного господарства в умовах постійної ринкової турбулентності стають можливими лише за умови впровадження ефективних, науково обґрунтованих методів управління персоналом, орієнтованих на розвиток інноваційних компетенцій, формування корпоративної культури та підтримання високого рівня організаційної гнучкості. </em><br><em>Отже, сучасні реалії господарювання актуалізують потребу у творчому, системному та аналітичному підході до формування кадрової політики. Наукове забезпечення процесів управління персоналом є важливим інструментом підвищення ефективності функціонування підприємств готельного та ресторанного секторів, що дозволяє не лише адаптуватися до мінливих умов зовнішнього середовища, а й формувати сталу конкурентну перевагу на ринку послуг. Саме тому метою дослідження є визначення сучасних підходів до управління персоналом у готельно-ресторанному бізнесі. Для досягнення поставленої мети було окреслено модель компетенції менеджера підприємств готельного та ресторанного господарства, визначено фактори, які впливають на ефективність професійного зростання менеджера та заходи практичного використання лідерства у готельно-ресторанному бізнесі. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Володимир ЗАЙЧЕНКО, Михайло РУТИНСЬКИЙ, Ліна ГАЙДУКhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/416ФОРМУВАННЯ КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОЇ МОДЕЛІ РЕСТОРАННОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ КРІЗЬ ПРИЗМУ ЯКОСТІ, ТРАДИЦІЙ ХАРЧУВАННЯ ТА СПОЖИВЧИХ ОЧІКУВАНЬ2025-08-05T17:48:42+03:00Тетяна ТОМАЛЯtomalya83@gmail.comНаталія ПРИЛЕПАnataprilepa@gmail.com<p><em>У статті розкрито сутність клієнтоорієнтованості як одного з ключових чинників підвищення якості обслуговування в готельно-ресторанному бізнесі. Клієнтоорієнтованість розглядається як цілісна стратегія, що охоплює всі рівні взаємодії із споживачем — від першого контакту до постсервісного супроводу. Проаналізовано наукові підходи до трактування цього поняття у працях вітчизняних і зарубіжних дослідників, зокрема підкреслюється зв’язок клієнтоорієнтованості з формуванням позитивного клієнтського досвіду, зростанням лояльності гостей, зміцненням репутації закладу та забезпеченням його конкурентоспроможності. Акцентовано увагу на важливості індивідуального підходу до кожного споживача, персоналізації послуг, мультикультурного підходу до сервісу, а також впровадженні систем управління клієнтським досвідом (Customer Experience Management). Визначено, що клієнтоорієнтована модель управління є не просто елементом сервісної культури, а стратегічною необхідністю для підприємств, які прагнуть успішно функціонувати в умовах ринку, орієнтованого на потреби споживача. Обґрунтовано доцільність інтеграції клієнтоорієнтованих практик у щоденну діяльність готельно-ресторанних закладів як інструменту сталого розвитку та формування позитивного іміджу бренду. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення системи обслуговування, підготовки персоналу та формування ефективних комунікацій із клієнтами.</em></p> <p> </p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Тетяна ТОМАЛЯ, Наталія ПРИЛЕПАhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/427РОЗРОБКА СТРАТЕГІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ У ГОТЕЛЯХ2025-09-01T20:59:41+03:00Надія ЛАПИЦЬКАnadegda.lapitskaja@gmail.comВероніка БОЛЬШАКwork.veronika2004@gmail.com<p><em>У статті проаналізовано чинники, що впливають на фізичний та психо-емоційний стан людини. Виявлено, що велика кількість людей травмуються в наслідок дорожньо-транспортних пригод, стихійних лих, воєнних конфліктів, у ході виробничої діяльності. Все перелічене значно впливає на поширення інвалідності та вже стало проблемою ХХІ століття. З метою більш якісного обслуговування людей з особливими потребами на потужностях готельних підприємств у представленій роботі класифіковано види інвалідності. Це дає краще розуміння кожної людини залежно від інвалідності, яку вона має і, в свою чергу, спрощує організацію сервісного обслуговування. Аналіз даних показав, що готелі України в переважній більшості не готові до обслуговування людей з особливими потребами як матеріально, так і у професійному направленні. Проведений SWOT-аналіз дозволив чітко визначити переваги і можливі ризики при плануванні та організації інклюзивного обслуговування у готелях. Враховуючи результати SWOT-аналізу було встановлено, що робота над організацією інклюзивного обслуговування має довгострокові перспективи, розширює цільову аудиторію, збільшує доходи, підвищує соціальну відповідальність, репутацію та лояльність готелю. Тому було розроблено можливу модель організації інклюзивного обслуговування, охарактеризовано заходи, що доцільно застосувати на потужностях готельного підприємства для організації якісного інклюзивного простору.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Надія ЛАПИЦЬКА, Вероніка БОЛЬШАКhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/414РОБОТИЗАЦІЯ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОЇ ГОТЕЛЬНОЇ ТА ТУРИСТИЧНОЇ ІНДУСТРІЇ2025-08-01T11:54:56+03:00Роман КОРСАКroman.korsak@uzhnu.edu.ua<p><em>Стаття присвячена дослідженню роботизації як одного із ключових інноваційних інструментів розвитку міжнародної готельної та туристичної індустрії. У дослідженні розкривається зміст поняття «роботизація», розглядаються її сучасні напрями та особливості застосування у готелях світового рівня. Наголошується на актуальності тематики у контексті посилення глобальної конкуренції, нестабільності на ринку праці, змін у поведінці споживачів та активного впровадження цифрових технологій у сферу гостинності.</em></p> <p><em>Особлива увага приділяється аналізу різних видів робототехнічних рішень, що впроваджуються у діяльність готельних підприємств, таких як сервісні та логістичні роботи, інформаційні помічники, автоматизовані системи управління. Висвітлюються їх функції, переваги, а також вплив на підвищення рівня клієнтського сервісу, оптимізацію роботи персоналу та скорочення операційних витрат.</em></p> <p><em>На основі дослідження запропоновано практичні рекомендації щодо інтеграції роботизованих систем до операційної діяльності міжнародної готельної та туристичної індустрії. Рекомендації спрямовані на підвищення якості обслуговування, формування стійкого іміджу, посилення конкурентних позицій та адаптацію до викликів цифрової трансформації.</em></p> <p><em>Наприкінці наголошується на важливості комплексного та стратегічного підходу до впровадження роботизації у готельній та туристичній сфері. Окреслено перспективні напрями подальших досліджень, серед яких – адаптація робототехнічних рішень до культурних особливостей регіонів, дотримання етичних стандартів та розвиток нових моделей взаємодії «гість – робот».</em></p> <p><em>У статті застосовано наступні наукові методи – аналіз профільної літератури, систематизація та порівняння успішних кейсів міжнародних готельних брендів, метод аналогій, а також метод прогнозування, що дозволило глибоко вивчити сучасні тренди у сфері роботизації індустрії гостинності.</em></p> <p> </p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Роман КОРСАКhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/428ДИЗАЙН СТОЛОВОГО ПОСУДУ ЯК ЕЛЕМЕНТ КУЛЬТУРИ ТА ЕТИКИ ХАРЧУВАННЯ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ВИКЛИКИ2025-09-02T18:07:10+03:00Світлана МОРОЗsvitlana.moroz@pdau.edu.uaОлена КАЛАШНИКolena.kalashnyk@pdaa.edu.uaОлена КАРОЛОПeakarolop@gmail.com<p><em>У статті проаналізовано сучасні підходи до дизайну столового посуду як важливого елементу культури та етики харчування. Розкрито мультисенсорну роль посуду у формуванні гастрономічного досвіду, зокрема його здатність впливати на смакові враження, емоційне сприйняття їжі та відчуття її автентичності. Особливу увагу приділено етичним аспектам візуальної репрезентації страв, питанням інклюзивності, екологічної відповідальності, а також викликам, що виникають у контексті цифрової візуалізації їжі. Дослідження зосереджується на українському культурному контексті, зокрема на значущості локального гончарного посуду як носія традицій, символічного змісту та матеріальної культурної спадщини. У статті підкреслюється важливість інклюзивного дизайну, особливо розробки функціонального та естетично відповідного посуду для осіб з порушеннями моторики – потреба, яка стає все більш нагальною в контексті війни в Україні. Окремо висвітлено потенціал дизайну посуду як педагогічного інструмента у професійній підготовці фахівців індустрії HoReCa. Проаналізовано дидактичні стратегії включення цієї теми в освітні програми з метою формування естетичної чутливості, критичного мислення та етичної свідомості студентів.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Світлана МОРОЗ, Олена КАЛАШНИК, Олена КАРОЛОПhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/429ІННОВАЦІЙНЕ ПРОСУВАННЯ ПРОДУКТІВ І ПОСЛУГ У СФЕРІ ТУРИЗМУ ТА ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ СПРАВИ ЗАСОБАМИ ОМНІКАНАЛЬНОГО МАРКЕТИНГУ2025-09-03T17:54:50+03:00Галина ЩУКАhalina.shchuka@gmail.comІгор НЕСТОРИШЕНnestor_nema@ukr.netЯрослав ПРОКОПЕЦЬprokop7@ua.fm<p><em>В статті актуалізовано питання використання новітніх інформаційних технологій у процесі просування продуктів і послуг у сфері туризму та готельно-ресторанної справи. Зазначено, що значна частина вітчизняних компаній звертаються до цифрових каналів комунікації, онлайн-бронювання, систем CRM та SMM для підвищення ефективності маркетингової діяльності, проте рівень впровадження ІТ-рішень залишається нерівномірним, особливо серед малого та середнього бізнесу. Авторами зазначено, що в умовах високої конкуренції на ринку туристичних та готельно ресторанних послуг омнімаркетинг дозволяє створити єдину, безшовну комунікацію з потенційними клієнтами, що сприяє ефективному просуванню продуктів і послуг у сфері туризму та готельно-ресторанної справи. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Галина ЩУКА, Ігор НЕСТОРИШЕН, Ярослав ПРОКОПЕЦЬhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/400УПРАВЛІННЯ БЕЗПЕРЕРВНИМ НАВЧАННЯМ ДЛЯ ФАХІВЦІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В КОНТЕКСТІ ІНДУСТРІЇ 4.02025-07-04T17:01:50+03:00Олена СТРИЖАКsssselllennnn@gmail.comНаталія КОЗУБОВАkozubova_natali@ukr.netОлександр ПОНОМАРЕНКОalex.ponomarenko.tsk@gmail.com<p><em>Питання навчання впродовж життя набуває особливої актуальності в умовах сучасного розвитку освітньої системи України, що інтегрується у європейський освітній простір та орієнтується на потреби ринку праці. У статті окреслено змістовне наповнення базових понять «освіта впродовж життя», «неперервна професійна освіта і навчання» та «освіта дорослих». Показано, що ці терміни сформувалися у процесі розвитку європейського дискурсу у сфері професійної освіти і навчання, однак мають певні концептуальні та функціональні відмінності. Автори наголошують, що поняття «освіта впродовж життя» дозволяє фахівцю самостійно вибудовувати освітню траєкторію, яка повністю відповідає його професійним здібностям, освітнім потребам та стратегічним цілям особистісного і кар’єрного розвитку. Особливу увагу приділено питанню навчання впродовж життя для представників інженерних спеціальностей у контексті переходу до Індустрії 4.0. В умовах швидких технологічних трансформацій інженери стикаються з необхідністю постійного оновлення компетентностей, засвоєння нових знань та вдосконалення практичних навичок. Безперервна освіта стає запорукою їхньої конкурентоспроможності, мобільності та готовності до роботи в умовах цифровізації виробничих процесів. </em><br /><em>У статті розроблено та запропоновано теоретико-практичну IDEFØ-модель організації безперервної освіти для спеціалістів інженерного профілю на основі методології структурного аналізу та проектування (SADT). Представлена модель забезпечує візуальний опис основних процесів навчання впродовж життя, визначає ключові елементи взаємодії між учасниками освітнього процесу, джерелами знань та очікуваними результатами. Вона спрямована на підвищення ефективності функціонування системи неперервної освіти як на рівні окремих організацій, так і в ширшому контексті професійної підготовки інженерів у національній та міжнародній освітній системі. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Олена СТРИЖАК, Наталія КОЗУБОВА, Олександр ПОНОМАРЕНКОhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/394РОЛЬ ДИЗАЙНУ У ПІДВИЩЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МЕРЕЖЕВИХ ЗАКЛАДІВ РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА2025-06-20T19:05:49+03:00Тетяна ІЩЕНКОichenkotat@gmail.comОлег БОРТНІЧУКbortnichukoleg@gmail.comВ’ячеслав ГУБЕНЯslava@nuft.edu.uaОксана ЗАГОРУЙoksigen2004@gmail.com<p><em>Дизайн інтер’єру є важливою складовою формування конкурентоспроможності мережевих закладів ресторанного господарства. Візуальне оформлення простору впливає на перше враження, емоційний стан гостей, тривалість їх перебування та формування лояльності. Особливо актуальним питання оновлення інтер’єру стає для підприємств харчування, які вже функціонують тривалий час. У статті досліджено особливості дизайну інтер’єру мережевих піцерій м. Києва, проаналізовано актуальні тренди оформлення інтер’єрів закладів ресторанного господарства з урахуванням функціональності, доступності та емоційності. Розроблено практичні пропозиції з оновлення інтер’єру обідньої зали закладу мережі «Піца Хата» на основі концепції біофілічного дизайну з урахуванням сучасних дизайнерських підходів та економічної доцільності.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Тетяна ІЩЕНКО, Олег БОРТНІЧУК, В’ячеслав ГУБЕНЯ, Оксана ЗАГОРУЙhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/430ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ2025-09-03T18:24:39+03:00Ірина ЄПІФАНОВАyepifanova@vntu.edu.uaЄвгеній ШЕВЧУКyepifanova@vntu.edu.ua<p><em>У статті систематизовано підходи до визначення сутності економічної безпеки підприємства, узагальнено фактори впливу на економічну безпеку в розрізі внутрішніх та зовнішніх. До основних внутрішніх факторів впливу на економічну безпеку підприємства можна віднести: організаційно-правова форма та форма власності підприємства; ресурсний потенціал; виробничий потенціал; інформаційне забезпечення; рівень конкурентоспроможності підприємства; якість управління; фінансове забезпечення. </em><br><em>До основних зовнішніх факторів впливу на економічну безпеку підприємства віднесено економічну кон’юнктуру в регіоні, країні, світі в цілому; нормативно-правове середовище; технологічні зміни; міжнародне середовище; екологічні чинники; рівень соціально-економічного розвитку та воєнний стан. Систематизовано складові економічної безпеки та обґрунтовано доцільність врахування такої складової як енергетична безпека. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Ірина ЄПІФАНОВА, Євгеній ШЕВЧУКhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/431АСПЕКТИ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГУ В КОНТЕКСТІ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ2025-09-03T18:36:35+03:00Руслан АВГУСТИНavgustyn@ukr.netІрина ДЕМКІВdemkiv_irina@ukr.netНазарій ТРЕПЕТnazar.trepet@gmail.com<p><em>У статті досліджується проблематика забезпечення конкурентоспроможності підприємства як його здатності перемагати в конкурентній боротьбі з іншими суб’єктами господарювання за споживачів, ринок, ресурси, інвестиції, а також можливості для подальшого поступу. Аргументовано на тому, що в сучасну епоху цифровізації та діджиталізації аспекти управління і забезпечення конкурентоспроможності підприємств та організацій набувають нових барв, підходів, а також, відповідно, механізмів та інструментів. Відтак, все більш актуальними стають аспекти Інтернет-маркетингу. Саме тому метою дослідження стало узагальнення та подальший розвиток інструментарію Інтернет-маркетингу у контексті зміцнення конкурентоспроможності підприємств в умовах цифрової трансформації економіки та суспільства. Систематизовано й узагальнено концептуальні характеристики Інтернет-маркетингу. Ідентифіковано тенденції цифрової трансформації економіки України та визначено їх вплив на розвиток підприємств. Виявлено особливості управління Інтернет-маркетингом підприємств за цифровізації. Узагальнено інструментарій управління Інтернет-маркетингом підприємств. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Руслан АВГУСТИН, Ірина ДЕМКІВ, Назарій ТРЕПЕТhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/432РОЛЬ ЦИФРОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТУ В БІЗНЕС-ПЛАНУВАННІ2025-09-03T18:48:49+03:00Ірина МЯГКИХHeraldes@khmnu.edu.uaТетяна ДЕМ’ЯНЕНКОHeraldes@khmnu.edu.ua<p><em>Актуальність дослідження зумовлена глобальною нестабільністю, швидким розвитком технологій, економічною турбулентністю та зростанням конкуренції, що підвищує потребу в ефективному управлінні ресурсами, зокрема часом. Тайм-менеджмент перестає бути виключно інструментом особистої продуктивності, трансформуючись у невід’ємний елемент стратегічного бізнес-планування. В умовах невизначеності особливого значення набувають своєчасність управлінських рішень, гнучка адаптація до змін та чітке планування. Цифрові інструменти тайм-менеджменту — спеціалізовані програми, мобільні додатки, системи керування проєктами та інтегровані планувальники — значно розширюють можливості бізнесу у сфері планування, моніторингу й координації діяльності, сприяючи підвищенню продуктивності, прозорості виконання завдань та дисципліни в команді. </em><br><em>Проблема полягає у тому, що традиційні підходи до планування часто не відповідають викликам цифрової доби. Недостатня дослідженість ефективності застосування цифрових інструментів тайм-менеджменту у бізнес-плануванні ускладнює формування стратегій, знижує керованість та підвищує ризики. Тому важливим завданням є обґрунтування доцільності та розробка практичних рекомендацій щодо впровадження цифрових рішень у систему управління організацією. </em><br><em>Метою дослідження є визначення значення та результативності цифрових інструментів тайм-менеджменту у процесі бізнес-планування за умов невизначеності. Завдання зосереджені на аналізі сучасних викликів, вивченні функціональних можливостей цифрових рішень, оцінці їхніх переваг і обмежень, а також формуванні рекомендацій для оптимізації використання часу та ресурсів. </em><br><em>Результати дослідження доводять, що цифрові інструменти, такі як Trello, Notion, ClickUp, Todoist та інші, забезпечують організацію завдань, моніторинг прогресу, автоматизацію рутинних процесів і інтеграцію з бізнес-системами. Їх впровадження дозволяє оптимізувати розподіл часу, підвищити продуктивність, зміцнити командну взаємодію та швидко реагувати на зміни середовища. При цьому ефективність залежить від адаптації інструментів до специфіки підприємства та рівня цифрової грамотності персоналу. </em><br><em>Зроблено висновок, що цифрові засоби тайм-менеджменту є стратегічним ресурсом, який підвищує стійкість і конкурентоспроможність бізнесу в умовах нестабільності. Їх інтеграція в бізнес-планування забезпечує зменшення ризиків, удосконалення процесів прийняття рішень і спрямування ресурсів на досягнення пріоритетних цілей.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Ірина МЯГКИХ, Тетяна ДЕМ’ЯНЕНКОhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/433ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ТОРГОВЕЛЬНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ : НАУКОВО ПРАКТИЧНИЙ ПІДХІД2025-09-03T19:00:56+03:00Ольга МОРОЗОВАolha.morozova@karazin.ua<p><em>Актуальність дослідження зумовлена нестабільністю сучасного економічного середовища, трансформаційними змінами у логістиці та споживчому попиті, що потребує від торговельних підприємств підвищення ефективності управління та адаптивності до ринкових змін. Одним із ключових чинників конкурентоспроможності виступає людський капітал, який забезпечує інноваційність, операційну гнучкість та стабільність сервісу. Для підприємств торгівлі електронікою та побутовою технікою, де конкуренція відбувається як на рівні цін, так і на рівні сервісного обслуговування, особливого значення набуває формування системи управління, здатної поєднувати фінансово економічні та кадрові аспекти. </em><br><em>Незважаючи на наявність наукових розробок у сфері управління підприємствами торгівлі, питання комплексного оцінювання ефективності управлінських рішень залишається недостатньо дослідженим. У більшості випадків система управління орієнтована на вирішення оперативних завдань і не враховує стратегічний потенціал персоналу як системоутворюючого елементу розвитку. Це зумовлює потребу у формуванні науково-практичного підходу до інтегрального оцінювання ефективності управління торговельними підприємствами. </em><br><em>Метою дослідження є розробка та апробація методики оцінки ефективності управління торговельними підприємствами на основі поєднання фінансово-економічних і кадрових показників. Запропоновано інтегральний підхід, який охоплює аналіз динаміки доходів, чистого прибутку, активів і зобов’язань, а також показників кадрового забезпечення: продуктивності праці, рентабельності на одного працівника, чисельності персоналу та рівня його плинності. Для забезпечення порівнянності результати нормалізовано, що дало змогу розрахувати інтегральний показник ефективності управління. </em><br><em>Результати дослідження, проведеного на прикладі провідних українських торговельних підприємств («Розетка», «Мойо», «Епіцентр», «Алло», «Комфі», «Фокстрот»), підтвердили, що найбільш стабільних результатів досягають компанії з узгодженою фінансово-кадровою політикою. Натомість висока волатильність інтегральних показників у ряді підприємств вказує на необхідність посилення кадрової політики та запровадження програм утримання персоналу. </em><br><em>Зроблено висновок, що розроблена методика може використовуватися для комплексного моніторингу управлінської ефективності та є дієвим інструментом стратегічного розвитку торговельних підприємств. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Ольга МОРОЗОВАhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/434КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ РЕСУРС РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА2025-09-03T19:12:40+03:00Вікторія ЧОБІТОКviktoriia.chobitok@karazin.uaТетяна КОСТРОВАkostrova@karazin.ua<p><em>Актуальність теми дослідження зумовлена зростаючою роллю корпоративної культури в умовах динамічного бізнес-середовища, де вона перетворюється з формальної сукупності норм, правил і традицій на стратегічний ресурс розвитку підприємства. Сучасна корпоративна культура не лише забезпечує згуртованість колективу та формує відданість працівників спільним цінностям, а й стає ключовим чинником адаптації до ринкових змін, підвищення конкурентоспроможності та впровадження інновацій. У цьому контексті дослідження механізмів її формування та підтримки набуває особливої наукової і практичної значущості. </em><br><em>Попри вагомий науковий доробок у сфері організаційної культури, залишаються недостатньо опрацьованими питання інтеграції корпоративних цінностей у щоденну діяльність підприємств, ефективної внутрішньої комунікації, а також збереження єдності культури під час кризових явищ і трансформаційних змін. Аналіз праць провідних дослідників, таких як Е. Шейн, Г. Гофстеде, Д. Денісон, дозволяє виділити ключові елементи організаційної культури – цінності, норми, моделі поведінки – та окреслити підходи до їх вимірювання й розвитку. Проте більшість існуючих концепцій адаптовані переважно для великих корпорацій і не враховують специфіку малого й середнього бізнесу в умовах української економіки, що створює наукові прогалини й потребує додаткових досліджень. </em><br><em>Метою дослідження є обґрунтування корпоративної культури як стратегічного ресурсу довгострокового розвитку підприємства. Показано, що вона формує довіру та співпрацю, забезпечує послідовність управлінських рішень, підсилює реалізацію стратегічних цілей. Її становлення розглядається як комплексний процес, що охоплює визначення базових цінностей, створення системи норм і традицій, розвиток внутрішньої комунікації та інтеграцію в механізми стратегічного управління. </em><br><em>Зроблено висновок, що ефективна корпоративна культура є інтеграційною платформою для досягнення сталого зростання, адаптивності до змін та формування довгострокових конкурентних переваг. Вона виступає не лише інструментом управління персоналом, а й стратегічним ресурсом, що визначає майбутнє підприємства та його місце у глобалізованому конкурентному середовищі. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Вікторія ЧОБІТОК, Тетяна КОСТРОВАhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/435КОМУНІКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ КОНФЛІКТАМИ В БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩІ2025-09-03T19:23:07+03:00Євгеній РУДНІЧЕНКОe.m.rudnichenko@gmail.comНаталія ГАВЛОВСЬКАnataligavlovska@gmail.comЯкуб ЖЕМІНСЬКИЙzheminskyi_90@ukr.netТетяна КАТКОВАt_katkova@khmnu.edu.ua<p><em>У статті здійснено комплексне дослідження поняття конфлікту як об’єкта управлінської взаємодії в організаційному середовищі. Автором проаналізовано історичні аспекти формування концептуального апарату щодо конфліктів, що охоплює ключові теоретичні підходи до їх розуміння: соціально-конфліктний, психоаналітичний, функціональний, інтеракціоністський, теорію людських потреб, раціоналістичний і комунікативний підходи. Представлені підходи відображають еволюцію уявлень про природу, джерела та наслідки конфліктів у суспільстві й організаціях. У статті наведено підходи щодо визначення поняття «конфлікт», які дозволили сформувати авторське визначення. Акцентовано увагу на комунікації як ключовому чиннику, що впливає на виникнення та вирішення конфліктів. Запропоновано власне визначення поняття «комунікація». У межах дослідження класифіковано основні види комунікацій, що використовуються на підприємствах за різними критеріями: напрямком інформаційного потоку, формальністю, способом передачі, змістом, засобами, характером та рівнем взаємодії. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Євгеній РУДНІЧЕНКО, Наталія ГАВЛОВСЬКА, Якуб ЖЕМІНСЬКИЙ, Тетяна КАТКОВАhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/436ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ЦИФРОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ У МЕНЕДЖМЕНТІ ВІДДАЛЕНИХ ПРОЄКТНИХ КОМАНД2025-09-03T19:32:40+03:00Ярослав ШЕВЕЛЬyaroslav.shevel@gmail.comОльга ГАРАФОНОВАHeraldes@khmnu.edu.uaІрина ДВОРНИКHeraldes@khmnu.edu.ua<p><em>У статті досліджується ефективність використання інструментів цифрової комунікації в управлінні віддаленими проєктними командами в умовах цифрової трансформації, глобалізованої конкуренції та поширення дистанційних і гібридних форм зайнятості. Визначено ключові категорії інструментів, що забезпечують функціонування віртуальних команд, серед яких системи для письмової та усної комунікації, платформи управління завданнями й проєктами, сервіси спільної роботи з документами та базами знань. З’ясовано, що цифрові інструменти сприяють безперервності робочих процесів, підвищують прозорість та координацію, проте їхнє використання супроводжується низкою викликів — інформаційним перевантаженням, технічною нерівністю, асинхронністю взаємодії, кіберризиками та психологічним виснаженням працівників. На основі аналізу наукових джерел і практичного досвіду запропоновано комплекс управлінських, технічних і соціально-психологічних заходів для мінімізації вказаних ризиків: регламентація комунікаційних процесів, розвиток цифрової грамотності, застосування заходів кіберзахисту, поєднання синхронних та асинхронних моделей взаємодії, підтримка ментального здоров’я працівників. Зроблено висновок, що самі по собі цифрові інструменти не гарантують підвищення ефективності віддалених команд - їхній потенціал реалізується лише за умови гармонійного поєднання технологічних рішень із управлінськими підходами та організаційною культурою. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення практики управління проєктними командами та формування стратегій підвищення конкурентоспроможності організацій у цифрову епоху.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Ярослав ШЕВЕЛЬ, Ольга ГАРАФОНОВА, Ірина ДВОРНИКhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/437РОЛЬ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ЗАБЕЗПЕЧЕННІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ2025-09-03T19:40:33+03:00Людмила КРИМЧАКkrymchakl@khmnu.edu.ua<p><em>Стаття присвячена дослідженню ключової ролі вищої освіти у досягненні цілей сталого розвитку. З’ясовано, що освіта виступає одним з ключових передумов виконання Порядку денного для сталого розвитку – 2030. Визначено ролі, які вища освіта виконує в межах кожної складової сталого розвитку (економічної, соціальної та екологічної), та які мають своє відображення в навчальному процесі закладів вищої освіти. Досліджено положення, які мають стати орієнтиром на шляху трансформації освіти для сталого розвитку. Крім того в статті окреслено третю місію університетів, важливість якої полягає в підтримці закладами вищої освіти соціально-орієнтованого навчання, спрямованого на формування у здобувачів освіти знань та навичок відповідального ставлення та розв’язання суспільно-важливих проблем, шляхом інтеграції зусиль науки, бізнесу, влади та громадськості. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Людмила КРИМЧАКhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/438ВАРТІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА, ЯК ІНДИКАТОР ЕФЕКТИВНОСТІ ЙОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ2025-09-03T19:50:20+03:00Наталія КАРВАЦКАkarvatskan@khmnu.edu.uaОлена САВЧЕНКОsavchenkoo@khmnu.edu.uaАнастасія СУПОНІНАHeraldes@khmnu.edu.ua<p><em>Авторами розкрито сутність ефективності діяльності підприємства, проаналізовано підходи до визначення ефективності й управління нею, показники та критерії вимірювання ефективності. Окрему увагу приділено відмінності між поняттями «ефективність» та «результативність». У статті доведено, що у сучасних умовах одним із ключових індикаторів ефективності стає зростання ринкової вартості бізнесу у довгостроковій перспективі, адже системна орієнтація компанії на створення довгострокової вартості є основою конкурентоспроможності в умовах динамічного ринкового середовища. Визначено показники вартісної оцінки, що можуть бути використані в процесі здійснення вартісно-орієнтованого управління. Обґрунтовано, що зростання вартості підприємства є стратегічною метою, яка відображає його стійкість, прибутковість та інвестиційну привабливість, та визначено основні напрями забезпечення збільшення вартості підприємства. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Наталія КАРВАЦКА, Олена САВЧЕНКО, Анастасія СУПОНІНАhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/384ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ У СФЕРІ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ2025-05-29T12:34:05+03:00Владислав ГОЛУБvladislav.golub.20@gmail.com<p><em>У цій статті розглядається як вплив ШІ на підвищення ефективності маркетингової стратегії у сфері електронної комерції. Інтеграція ШІ в маркетингову стратегію компаній у сфері е-комерції дозволяє більш точно та ефективно досягати поставленої мети, а використання машинного навчання допомагає передбачати поведінку споживачів та моделювати ринкові умови. Штучний інтелект забезпечує швидкий та точний аналіз ключових факторів, таких як споживча поведінка та ринкова динаміка, що сприяє розробці ефективних маркетингових стратегій для залучення та утримання клієнтів. Також в статті обговорюються позитивні, та негативні аспекти впровадження технологій штучного інтелекту у цифрову маркетингову стратегію підприємства. Впровадження ШІ у сферу електронної комерції відкриває стратегічну перевагу у плані взаємодії з цільовою аудиторією підприємства. На основі результатів дослідження, можна визначити, що штучний інтелект має великий вплив на здатність компанії конкурувати на своєму ринку, збільшує залучення споживача, що в свою чергу підвищує конверсію. У роботі підкреслюються обмеження та даються пропозиції для майбутніх досліджень на схожу тематику, а також йдеться про важливість аналізу великих даних та машинного навчання для прийняття стратегічних рішень у сфері електронної комерції. Результати дозволяють усвідомити, як інтеграція штучного інтелекту може змінити сучасний маркетинг і принести значні переваги.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Владислав ГОЛУБhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/439ГАРМОНІЗАЦІЯ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ І МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ У ЦИФРОВІЙ ЕКОНОМІЦІ: ВИКЛИКИ ЕПОХИ ЕНТРОПІЙНИХ ЗМІН2025-09-05T23:27:47+03:00Марія ТЕПЛЮК maria_6_11@kneu.uaВіктор МЄТЬОЛКІНdsim@khmnu.edu.uaВіталій ХВОСТЕНКОdsim@khmnu.edu.ua<p><em>У сучасних умовах цифрової економіки традиційні бізнес-моделі зазнають кардинальних змін під впливом нових технологій, глобалізації та зростаючої ентропії ринкових процесів. Основними драйверами трансформацій виступають розвиток високошвидкісного інтернету, мобільних технологій та інтернету речей. Цифрові бізнес-моделі перестають бути лише доповненням до класичних схем — вони задають нову логіку створення цінності, формування відносин зі споживачами та організації процесів усередині компаній. Водночас маркетингові стратегії також еволюціонують. Класичний комплекс 4Р трансформується: продукт інтегрується із сервісами, дистрибуція переходить у цифрові канали, ціноутворення стає динамічним, а просування ґрунтується на персоналізації та аналітиці даних. Гармонізація бізнес-моделей і маркетингових стратегій набуває критичного значення. Лише їх узгоджений розвиток дозволяє компаніям ефективно адаптуватися до технологічних викликів і водночас зберігати довіру та лояльність споживачів. У статті досліджено п’ять ключових типів цифрових бізнес-моделей — платформену, підпискову, data-driven, IoT та Direct-to-Consumer (D2C). Для кожної моделі проаналізовано як позитивні, так і негативні приклади застосування у світовій практиці. Платформена модель, що базується на ефекті мережі, продемонстрована кейсами Airbnb та Amazon, які завдяки побудові екосистем і формуванню довіри досягли глобального успіху. Натомість приклад eBay показує ризики невчасної адаптації маркетингової стратегії. Підпискова модель розкрита на прикладі Netflix, який зміг перетворити унікальний контент, персоналізацію та гнучке ціноутворення на стрижень конкурентних переваг. Водночас невдача Quibi ілюструє ризики відсутності розуміння реальних потреб користувачів. Data-driven бізнес-модель яскраво демонструють Google та Meta, які зробили дані головним джерелом створення цінності та побудували багатомільярдні рекламні бізнеси. Протилежний приклад Nokia показує наслідки ігнорування потенціалу аналітики. IoT-модель, що поєднує фізичні продукти з цифровими сервісами, успішно реалізована John Deere та Philips. У той же час провал Nest Secure від Google підкреслює важливість правильного позиціонування і чіткої маркетингової комунікації. Direct-to-Consumer модель ілюструє кейс Nike Direct, де компанія вибудувала прямі відносини зі споживачами на основі community-маркетингу та персоналізації, мінімізувавши залежність від посередників. Таким чином, гармонізація бізнес-моделей і маркетингових стратегій у цифровій економіці стає фундаментальною умовою довгострокової конкурентоспроможності. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Марія ТЕПЛЮК , Віктор МЄТЬОЛКІН, Віталій ХВОСТЕНКОhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/440УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ В МЕДИЧНИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ: ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ПРОЦЕСНИЙ ПІДХІД2025-09-06T00:22:57+03:00Антон МОРОЗmorozinfo@ukr.net<p><em>У статті розглядається нагальна проблема підвищення ефективності управління в медичних організаціях України в умовах сучасних системних трансформацій охорони здоров'я. Акцентовано увагу на необхідності пошуку інноваційних підходів до організації діяльності медичних закладів з метою адаптації до зростаючих вимог пацієнтів та оптимізації використання обмежених ресурсів. Досліджено потенціал оптимізації операційної діяльності та підвищення якості медичних послуг шляхом впровадження сучасних управлінських інструментів, що фокусуються на впорядкуванні та покращенні ключових робочих процесів. Обґрунтовано актуальність застосування таких підходів у медичній сфері, підкріплену посиланням на наукові дослідження щодо ефективності управління бізнес-процесами в клінічних умовах. Стаття окреслює важливість вирішення існуючих проблем неефективного управління в українській медичній галузі та слугує вступом до подальшого вивчення шляхів оптимізації діяльності медичних організацій.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Антон МОРОЗhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/441ВИННИЙ ТУРИЗМ: ПОВЕДІНКА СПОЖИВАЧА2025-09-06T00:34:38+03:00Валентина ЛЮБЧЕНКОktgrs_lvv@ztu.edu.ua<p><em>У статті досліджено поведінку споживачів у сфері винного туризму в Україні на основі результатів онлайн-опитування, яке проводилося серед різних категорій респондентів. Вибірка була розподілена на дві групи — винних туристів та звичайних мандрівників, що дало змогу здійснити порівняльний аналіз їхніх мотиваційних чинників, уподобань та ставлення до вітчизняного винного продукту. Окрема увага приділена перевірці наявності ксеноцентричних установок, оцінці впливу рівня доходів на участь у винних заходах, а також дослідженню ролі маркетингової теорії word of mouth marketing у формуванні рішень щодо відвідування винних подій. Розглянуто специфіку споживчої поведінки покоління зумерів, для якого характерні цінова чутливість та пошук альтернативних напоїв, що підтверджує необхідність цілеспрямованої роботи з цією аудиторією. Результати також засвідчили, що емоційні враження винних туристів відвідуваних заходів здебільшого узгоджуються з раціональними критеріями оцінки, такими як організація, якість сервісу та обґрунтованість вартості, що підтверджує комплексний характер винного туризму як емоційно-культурного та економічного феномена.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Валентина ЛЮБЧЕНКОhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/397МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ АНАЛІЗУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ОПТОВОЇ ТОРГІВЛІ2025-09-13T08:18:32+03:00Галина КУПАЛОВАprof.galina@gmail.comНаталя ГОНЧАРЕНКОnota7sha@ukr.net<p><em>У статті на прикладі оптової торгівлі зерном розкрито методичні підходи щодо дослідження конкурентоспроможності вітчизняних підприємств у контексті євроінтеграції. Обґрунтовано, що рівень конкурентоспроможності формується поєднанням внутрішніх факторів, зокрема фінансової стійкості, ефективності використання ресурсів, рівня інноваційної та інвестиційної активності, а також зовнішніх умов – ринкової кон’юнктури, розвитку логістичної інфраструктури, дотримання вимог регуляторної політики та стандартів ЄС. Узагальнено існуючі підходи до оцінювання конкурентних позицій підприємств: кількісні методи забезпечують об’єктивність результатів та можливість порівняння, якісні дозволяють ураховувати стратегічні чинники та специфіку функціонування підприємств, а стратегічні методи орієнтовані на прогнозування тенденцій і моделювання сценаріїв розвитку. Систематизація цих підходів дала змогу визначити їхні переваги та обмеження й обґрунтувати доцільність поєднання різних інструментів. Особливу увагу приділено індексному методу, який поєднує комплексність та гнучкість, дозволяє здійснювати порівняння та ранжування підприємств, а також виявляти «вузькі місця» в їх діяльності. Розрахунок інтегральних індексів конкурентоспроможності підприємств оптової торгівлі зерном проведено з використанням адитивного та мультиплікативного підходів, що забезпечило перевірку стійкості результатів та підвищило надійність висновків. Практичне значення отриманих результатів полягає в можливості їх використання для стратегічного планування, оптимізації управлінських рішень і формування конкурентних переваг українських зернотрейдерів. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Галина КУПАЛОВА, Наталя ГОНЧАРЕНКОhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/419АНАЛІЗ ЯКОСТІ НАДАННЯ ПОСЛУГ В ЗАКЛАДАХ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ2025-09-13T08:39:11+03:00Тетяна СИЛЬЧУКtsnuft@gmail.comОльга ПУШКАpushka_os@ukr.netОксана КИРПІЧЕНКОВАoknikir@gmail.comІнга ДОЧИНЕЦЬinha123vn@ukr.net<p><em>Проаналізовано особливості якості обслуговування у закладах готельно-ресторанного господарства. Надано визначення та охарактеризовано суть якості продукції та послуг закладів гостинності, проведено аналіз основних і додаткових послуг у сфері обслуговування. Наведено аналіз досліджень щодо якості надання послуг харчування та розміщення. Досліджено тенденції розвитку послуг ресторанного господарства. Показано, що якість готельно-ресторанних послуг є провідною та невід’ємною складовою всієї системи якісного обслуговування. Вона спонукає гостей до вибору того чи іншого продукту у деяких сегментах ринку і впливає на рішення гостя скористатись послугами готелю/ресторану. При наданні послуг успіх готельно-ресторанного бізнесу залежить від сервісної діяльності, якості реалізованих послуг, ступеню задоволення гостей, так як погіршення якості зумовлює втрату споживачів послуг. Шляхом навчання персоналу можна досягти високої якості обслуговування. Таким чином, розробка та впровадження системи внутрішніх тренінгів і навчання персоналу буде сприяти підвищенню конкурентоспроможності закладів гостинності. </em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Тетяна СИЛЬЧУК, Ольга ПУШКА, Оксана КИРПІЧЕНКОВА, Інга ДОЧИНЕЦЬhttps://dsim.khmnu.edu.ua/index.php/dsim/article/view/413ВПЛИВ ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГУ НА ФОРМУВАННЯ ПОПИТУ НА ПЕЛЕТНЕ ОБЛАДНАННЯ В УКРАЇНІ2025-09-13T13:00:25+03:00Вікторія ЧОБІТОКviktoriia.chobitok@karazin.uaМикола БОБРИЦЬКИЙviktoriia.chobitok@karazin.ua<p><em>Дослідження присвячене аналізу впливу цифрового маркетингу на формування попиту на пелетне теплогенеруюче обладнання в Україні. Актуальність теми зумовлена зростаючою роллю відновлюваних джерел енергії та необхідністю енергетичної незалежності в умовах воєнного стану й нестабільності на енергоринку. Пелетне опалення виступає одним із найбільш економічно вигідних та доступних рішень, що особливо важливо для малих і середніх підприємств. Водночас посилення конкуренції між вітчизняними й іноземними виробниками актуалізує питання пошуку ефективних каналів просування продукції. Основна увага приділена аналізу цифрового середовища, яке стає головним майданчиком взаємодії з кінцевим споживачем. У дослідженні наголошується, що сучасний покупець прагне отримати максимально повну інформацію онлайн, зокрема технічні характеристики, інструкції з монтажу, відгуки та демонстраційні відео. Це зумовлює перехід акценту з традиційних офлайн-заходів на цифрові інструменти. Встановлено, що найбільш результативними каналами залучення клієнтів є YouTube, органічний пошук та пошукова реклама, тоді як маркетплейси (Rozetka, Епіцентр Online, Prom.ua) відіграють важливу допоміжну роль у воронці продажів завдяки високій SEO-оптимізації та формуванню довіри до бренду. Корпоративний сайт визначено як центральний елемент комунікаційної стратегії, що забезпечує конверсію зацікавленості у конкретну дію. Водночас ефективність соціальних мереж, контекстно-медійної реклами та зовнішніх посилань є низькою для даної галузі. Наукова новизна дослідження полягає у відсутності спеціалізованих робіт, що системно аналізують специфіку digital-каналів просування саме у сегменті пелетного обладнання. Практична значущість результатів полягає у визначенні найбільш дієвих інструментів цифрового маркетингу, які дозволяють оптимізувати маркетингові бюджети, підвищити конкурентоспроможність виробників та сприяти поширенню сучасних автономних систем опалення на українському ринку.</em></p>2025-08-28T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2025 Вікторія ЧОБІТОК, Микола БОБРИЦЬКИЙ